منظور از تولید محتوا در اینستاگرام چیست

منظور از تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟

این روزها که به اینستاگرام سر بزنیم، همه حرف از تولید محتوا می‌زنند. می‌گویند اگر تولید محتوا نکنید، پیجتان رشد نمی‌کند و فالوور نیز جذب نخواهید کرد. اما منظور از تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟ آیا هر پست و استوری که دستمان آمد را می‌توان محتوا قلمداد کرد؟ به‌طور کل چه محتوایی می‌تواند جذاب باشد؟ و سؤالات دیگر که قرار است در این مقاله به‌طور کامل و جامع به آنها بپردازیم. اما قبل از هر چیز باید بدانید که محتوا پادشاه است. یعنی پیج شما اگر ۱ میلیون فالوور هم داشته باشد اما محتوای درستی در آن قرار نداده باشید، رشد نخواهید داشت. اما واقعاً منظور چیست؟

تولید محتوا چیست؟

تعریفی که ویکی پدیا از این موضوع کرده است عبارت است از:

تولید محتوا (به انگلیسی: Content creation) به مشارکت در اهدای اطلاعات به هر رسانه‌ای و به‌ویژه رسانه‌های دیجیتال گفته می‌شود. اطلاعات اهدایی مذکور برای یک کاربر نهایی در زمینه‌های خاص است. محتوا «چیزی است که باید از طریق یک مدیوم بعنوان گفتار، نوشتار یا هر یک از هنرهای گوناگون بیان شود» محتوا برای بیان خود، توزیع، بازاریابی و انتشار را پی می‌گیرد. فرم‌های معمول ایجاد محتوا شامل نگهداری و به‌روزرسانی وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌نویسی، عکاسی، فیلمبرداری، تحلیل برخط، نگهداری حساب‌های رسانه‌های اجتماعی‌، ویرایش و توزیع رسانه‌های دیجیتال است. مرکز تحقیقات پیو، تولید محتوا را «تولید متریال اهدایی مردم به جهان برخط» توصیف کرده‌است.

شاید این تعریف کمی گنگ باشد. اگر بخواهیم تعریف ساده‌تری را در حوزه اینستاگرام مطرح کنیم، منظور از تولید محتوا منتشر کردن پست و استوری ها برای مخاطبینی است که ما را خواهند دید. هرچقدر کاربران و مخاطبین ما هدفمندتر باشند، معنی تولید محتوا راحت‌تر تداعی می‌شود. به‌عنوان‌مثال اگر ما در زمینه پوشاک فعالیت می‌کنیم و پیج فروشگاهی داریم، فیلم‌هایی که از لباس‌هایمان منتشر می‌کنیم، به‌نوعی تولید محتوا محسوب می‌شود. اگر یک پیج آموزش در حوزه زبان داریم، آموزش‌هایی که در این زمینه منتشر می‌کنیم، تولید محتوا محسوب می‌شود.

اهمیت تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟

حال که به‌طور کامل متوجه این شدیم که منظور از content در اینستااگرام چیست، نوبت به این می‌رسد که به اهیمت آن بپردازیم. اما واقعاً به نظر شما تولید کردن محتوا آن‌هم برای اینستاگرام چه تأثیر و سودی را برای ما دارد؟ با این کار که من کل اطلاعاتم را در اختیار دیگران قرار می‌دهم! اما باید بدانید که این کار یک معادله‌ی دو سر سود است. اما چگونه؟ شما برای چه برخی افراد به‌جز دوستانتان را فالو می‌کنید؟ مثلاً شما چرا پیج آشپزی یا پیج آموزش زبان را فالو می‌کنید؟ جواب مشخص است، به خاطر محتوا و پست‌هایی که در آن قرار می‌دهد شما را سرگرم می‌کند یا یک چیزی به رایگان به شما یاد می‌دهد. هدف از تولید محتوا کردن در اینستاگرام نیز دقیقاً این مورد است. شما با این کار می‌توانید مخاطبین هدفی که نیاز دارید را برای خودتان جذب کنید و درنتیجه می‌توانید به کسب درآمد بپردازید.

مثلاً اگر شما دندان‌پزشکی دارید، می‌توانید درباره آموزش مسواک زدن، انواع بیماری‌های دندان و… صحبت کنید و به مردم یک سری موارد را بگویید. با این کار شما در این زمینه متخصص شناخته می‌شوید. سپس هم مردم شمارا فالو می‌کنند، هم اینکه اگر کار دندان‌پزشکی داشته باشند به شما مراجعه خواهند کرد. یک سؤال از شما دارم. شما به کدام‌یک بیشتر اعتماد می‌کنید؟ کسی که فقط عکس‌ها معمولی از لباس می‌گذارد. یا کسی که لباس را تن خود می‌کند و با دوربین از خودش فیلم می‌گیرد! مسلماً موردم دوم جذب اعتماد بیشتری خواهد داشت.

مزایای تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟

  1. جذب فالوور هدفمند
  2. فروش بیشتر
  3. افزایش درآمد
  4. برندسازی راحت
  5. افزایش بازدید
مزایای تولید محتوا در اینستاگرام چیست

۱) جذب فالوور هدفمند

فالوور های هدف شما چه کسانی هستند؟ خانم‌ها هستند؟ آقایانی هستند که به فروش علاقه دارند؟ پیج های فروشگاهی هستند؟ شما باید فالوور های هدف خود را شناسایی کرده باشید. با این کار تولید محتوا کردن برایتان آسان‌تر خواهد بود. اما چگونه فالوور هدفمند جذب پیج کنیم؟ یعنی فالووری که کاملاً به مطالب ما علاقه داشته باشد و همیشه ما را لایک کند. شما می‌توانید با محتواهایی که می‌تواند پاسخ سؤال فالوور هدفتان را دهد، آن‌ها را جذب پیج خود کنید. به‌عنوان‌مثال کسب و کار شما درباره نظافت منزل است. شما اگر می‌خواهید فالوور هدفمند جذب کنید باید در این حوزه محتوا سازی در اینستاگرام کنید. مثلاً درباره مواد ضدعفونی که به درد خانه می‌خورد صحبت کنید و افراد را علاقه‌مند کنید که شمارا فالو کنند. سپس مشاهده خواهید کرد که از بین آنها مشتریان وفاداری نیز جذب شما خواهد شد.

۲) فروش بیشتر

شما فالوورهایی را جذب کرده‌اید که کاملاً به شما، پیج شما و مطالبتان علاقه‌مند هستند. پس به‌راحتی می‌توانند مشتری‌های احتمالی شما شوند. ازاین‌رو هم فروشتان افزایش پیدا خواهد و هم آنکه می‌توانید با تخفیف‌هایی که در قالب استوری به آنها می‌دهید، آنها را مشتاق کنید تا از شما خریدی را انجام دهند.

۳)افزایش درآمد

شما هرچقدر مشتری بیشتری جذب پیج خود، مسلماً فروش بیشتری را خواهید داشت. این فروش بیشتر بر سودی که روی محصولاتتان می‌کنید، تأثیر خواهد داشت. بنابراین افزایش درآمد را نیز برای شما به همراه خواهد شد. اما اگر محتوای درست و حرفه‌ای در پیجتان قرار ندهید و صرفاً یک عکس یا یک فیلم اشتباه در پیجتان قرار دهید، هیچ‌گاه موفق نخواهید شد. من نمی‌خواهم شمارا بترسانم اما بدانید روش ۹۰ درصد کسانی که در اینستاگرام فعالیت دارند، اشتباه است.

۴) برندسازی راحت

محتوای خوب شما همواره در اکسپلورر اینستاگرام دیده خواهد شد. این دیده شدن باعث می‌شود تا افراد بیشتری وارد پیجتان شوند و با شما آشنا شوند. این آشنا شدن اگر درست باشد، پست‌های شمارا برای دوستانشان نیز می‌فرستند. این ارسال پست برای دیگران باعث تبلیغات دهان‌به‌دهان خواهد شد و شمارا معروف خواهد کرد. فراموش نکنید که همین اکسپلورر نیز باعث برند سازی شما می‌شود. فقط کافی است تا محتوای درست تولید کنید و لایک های زیادی را از مخاطبین خود دریافت کنید.

۵) افزایش بازدید پیج

خود شما چه زمانی به یک پیج سر می‌زنید؟ چه زمانی تصمیم می‌گیرید تا یک پیج را فالو کنید؟ بله دقیقاً درست است. زمانی که مطالب خوب و محتوای درست در پیج آن شخص ببینید. این امر نیز باید در پیج شما اتفاق بیافند. شما می‌توانید با محتوای درست، اصولی و حرفه‌ای حجم زیادی از بازدیدها را به سمت پیج خودتان روانه کنید. با این کار profile visit شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

معایب تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟

این‌همه از مزایا و اهمیت محتوا سازی به شما گفتیم، حال نوبت به بدی‌های آن می‌رسد. معایبی که باعث می‌شود که فقط چند درصد افراد بتوانند ادامه دهند موفق شوند. به‌عنوان‌مثال پیج های فروشگاهی زیادی را در اینستاگرام می بیننید. آیا همه‌ی آنها فعال هستند؟ آیا همه‌ی آنها موفق هستند؟ مسلماً خیر. زیرا تا زمانی که نتوانیم با این معایب کنار بیاییم و خودمان را بسازیم، هیچ‌گاه موفق نخواهیم شد. اما معایب این کار در چیست؟

۱) وقت گیر بودن

این‌که ما محتوا را ساعت‌ها بسازیم واقعاً وقت‌گیر است. اما منظور ما در اینجا وقت‌گیر بودن ازنظر ساخت محتوا نیست. وقت‌گیر بودن به دلیل رشد کند است. زیرا باید ۶-۷ ماه هرروز پست‌های جذاب بگذاریم تا بتوانیم به یک موفقیت درست‌وحسابی دست پیدا کنیم. اما اکثر ما در همان ماه انتظار داریم که به یکباره ۱۰ هزار فالوور ما را فالو کنند. اما این تفکر اشتباه است. درست است که می‌شود این کار را با خرید فالوور اینستاگرام انجام داد، اما بخواهیم بدون هزینه کردن رشد کنیم زمان‌بر است. پس هیچ‌گاه کم نیاریم.

۲) باگ های اینستاگرام

اما از باگ‌ها و مشکلات اینستاگرام که گاهی تصمیم می‌گیریم کلاً اینستاگرام را ببندیم و کنار بزاریم. بسته شدن پیج، اکشن بلاک شدن، شد و بن شدن و… ازجمله مواردی است که ما را در این زمینه ناراحت می‌کند. اما این مشکلات برای همه است. پیج های ۲۰۰ کا، ۱۰۰ کا و ۴۰ کا ما بارها بسته‌شده‌اند. شد و بن شده‌اند. ریپورت شده‌اند. ماه‌ها طول کشیده است تا پیج برگردد. اما ما را دل‌زده از اینستاگرام نکرد. زیرا نمی‌توانستیم جلوی درآمدی که برای ما داشت را بگیریم. این مشکلات به درآمدی که به ما می‌دهد می‌ارزد و باید کنار بیاییم.

۳) سخت بودن

هرروز محتوا ساختن سخت است. هرروز محتوا ساختن وقت‌گیر است. هرروز فکر کردن به این موضوع که امروز چه پستی قرار دهم، سخت است. این سخت بودن برای همه یکسان است. اما نکته ی مهم اینجاست که به آینده‌ای که در پیش روی شماست فکر کنید. آینده‌ای که می‌توانید با آن به همه‌ی آرزوهایتان با همین اینستاگرام برسید. واینر های اینستاگرام یکی از همین کسانی هستند که باید درس بگیریم. همه از بچه‌های پایین‌شهری بودن که گوشی‌های کاملاً ساده داشتند. اما مغزی پر از ایده و فکر که مردم را بخندانند. حالا پیج های میلیونی دارند و درآمدهای میلیاردی را در ماه کسب می‌کنند.

کسب درآمد از تولید محتوا اینستاگرام امکان پذیر است؟

شاید بپرسید که من وقت دارم برای دیگران هم تولید محتوا کنم، آیا این کار ممکن است؟ باید با قاطعیت خدمتتان عرض کنم که یکی از پردرآمدترین شغل‌های این روزها تولید محتوا است. شما می‌توانید با پیج زدن و همان‌طور که گفتم فالوور هدفمند جذب کردن مشتری نیز جذب کنید. مشتریانی که وقت برای محتوا تولید کردن ندارند. مشتریانی که اصلاً بلد نیستند پست درست کنند و در پیجشان قرار دهند. شما می‌توانی سفارشات آنها را قبول کنیم و برای آنها محتواهایی که مدنظرشان است را تولید کنید. اما باید به برنامه‌هایی که در زیر عرض می‌کنم نیز مسلط باشید:

برنامه های تولید محتوا برای اینستاگرام
برنامه های تولید محتوا برای اینستاگرام که باید داشته باشید
  • photoshop
  • premiere
  • canva
  • phonto
  • kine master
  • inshot

هزینه تولید محتوا در اینستاگرام

هزینه‌هایی که می‌توان از مشتریان گرفت بسته به مواردی همچون:

  1. تجربه کاری شما
  2. برند بودن شما
  3. نوع محتوا
  4. تعداد اسلاید
  5. استوری یا پست

دارد. اما اگر بخواهیم خیلی جزئی رفتار نکنیم و یک مورد کلی را عرض کنیم، برای هر پست اسلایدی که می‌سازی می‌توانید مبلغی حدوداً ۳۰ هزار تومان دریافت کنید. استوری نیز ۱۰ هزار تومان مبلغی عادلانه است.

استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟

شما همواره باید برای پست‌ها و استوری هایی که می‌گذارید یک برنامه‌ریزی داشته باشید. یعنی باید بدانید در روز شنبه به تاریخ پانزدهم بهمن چه پستی با چه هشتگ و کپشنی و در چه ساعتی قرار دهیم. همچنین باید محتوای شما یک هدف مشخصی که مربوط به جذب فالوور هدفمند است را دنبال کند. در مقالات بعدی به طور کامل به این موضوع خواهیم پرداخت.

نوشتهٔ پیشین
برای امنیت پیج اینستاگرام چه کنیم؟
نوشتهٔ بعدی
چرا پستام لایک نمیخوره ?

پست های مرتبط

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • آزاده
    1400/03/05 06:30

    وای ممنونم ازتون
    من اصلا نمیفهمیدم وقتی میگفتن تولید محتوا یعنی چی! قشنگ الان متوجه شپم. سپاس گزارم ازتون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

من موافق این قوانین هستم .

فهرست